fredag 13 augusti 2010

Härlig kurs

Har varit på en otroligt underbar kurs hos Peter Korn. Vi blev guidade runt i hans trädgård och han berättade om hur man bygger upp ett stenparti utifrån väderstreck och markförhållanden. Det finns tre olika typer av växtgrupper som kräver tre olika förhållanden. Växter som kräver det soligt och tort så kallade ökenväxter skall planteras i söder och högt uppe på stenpartet så att det är väldrenerat.

Höglänt och alpina växter kräver det mera kallt och fuktigt.  Så skall man plantera i norr passar alpina växter bra. Det tredje förhållandet är växter som passar i blandat klimat. Hemligheten med stenpartiväxter är att de skall stå i sand och man skall inte hantera dem med silkesvantar utan vara grymm i sitt sätt att sätta dem de rotar sig bäst om de har riktigt taskiga förhållanden från början. Jag tror jag skulle kunna berätta hur mycket som helst, så jag kommer att återkomma till just anläggningen av mitt stenparti.

Till mitt uteliv, vi har byggt upp muren och skall börja stensättning runt huset. Det är dags att välja trappa. Jag kommer att lägga ut lite olika förslag. Någon som har ideer om trappor så sprid dem gärna

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar